KULATÝ STŮL: Teritoriální rozměr vnitřního trhu v globální konkurenci

25. února 2022 se uskuteční prostřednictví­m online platformy Webex Teams další kulatý stůl Národní­ho konventu o Evropské unii, tentokrát na téma: Teritoriální rozměr vnitřního trhu v globální konkurenci. Debata se uskuteční od 9:00 do 11:00. O tématu budou diskutovat zástupci státní­ správy, vzdělávacího sektoru, podnikatelské sféry, sociální­ partneři a další­ pozvaní­ hosté. Odborným garantem tohoto kulatého stolu je Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.

Obchodní politika EU se řadí mezi nejdůležitější agendy, které vykonává Evropská unie na základě zadání od členských zemí. Patří mezi výlučné pravomoci Unie. To znamená, že předpisy vztahující se k obchodní problematice nepřijímají členské státy, ale Evropská unie. To samé platí v případě uzavírání mezinárodních obchodních dohod. Do oblasti obchodní politiky se řadí obchod se zbožím a službami, přímé zahraniční investice nebo obchodní aspekty duševního vlastnictví. Tvoří ji obchodní dohody s mimounijními zeměmi, obchodní pravidla na ochranu evropských výrobců před nekalou konkurencí a členství ve Světové obchodní organizaci, kde EU zastupuje všechny členské země a hovoří tak jedním hlasem.

V posledních letech dochází ke změnám struktury globalizované ekonomiky. Dochází k zavádění protekcionistických opatření ze strany silných aktérů na mezinárodním obchodním poli či využívání obchodních vazeb v politických a diplomatických sporech. Světové ekonomiky se musejí zároveň vypořádat s dopady pandemie covid-19, která ukázala zranitelnost dodavatelských řetězců, což se může projevit ve snahách o jejich zkrácení a vést k deglobalizačnímu trendu. Tyto změny jsou navíc v posledních měsících v Evropě umocněny rostoucí inflací, energetickou krizí a snahami o implementaci Zelené dohody pro Evropu a digitální transformaci.

Hlavní­mi diskuzní­mi okruhy tohoto kulatého stolu jsou:

  1. Jaké jsou aktuální trendy mezinárodního obchodu ovlivňující fungování vnitřního trhu EU?
  2. Jaké nástroje by měla Evropská unie v obchodní politice využívat a jak v rámci nich vhodně vybalancovat prioritní důraz na volný obchod s akcentem na udržitelnost?
  3. Jaká je budoucnost vztahů s evropskými partnery mimo Evropský hospodářský prostor?

KULATÝ STŮL: Teritoriální rozměr vnitřního trhu v globální konkurenci

Sdílet tento příspěvek