KULATÝ STŮL: Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V pátek 21. dubna se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU, jehož předmětem byly otázky spojené s tématem mediální gramotnosti v kontextu občanského vzdělávání.V pátek 21. dubna se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU, jehož předmětem byly otázky spojené s tématem mediální gramotnosti v kontextu občanského vzdělávání.Setkání se zúčastnili zástupci státní správy, obou komor Parlamentu ČR, hospodářských a sociálních partnerů, reprezentanti evropských institucí a neziskového sektoru.

Mediální gramotnost se dostala do popředí veřejných debat v Evropské unii i jejich členských státech především v důsledku rozmachu alternativních médií, stoupající nedůvěry v média a elity obecně, i kvůli obavám z možného vnějšího ovlivňování domácí politiky. Jako příklady podobných jevů se udávají především debata před referendem o Prohloubené a komplexní dohodě o zóně volného obchodu (DCFTA) s Ukrajinou v Nizozemsku nebo prezidentská volební kampaň ve Spojených státech amerických. V podobném duchu se mluví i o rizicích ve vztahu k nadcházejícím volbám ve Francii nebo Německu. Evropská unie i její členské státy zřizují instituce, které se mají s takzvanými „fake news“ vypořádávat a uvádět je na pravou míru. Současně se ovšem objevují názory, že aktivity státních nebo mezinárodních institucí mohou být kontraproduktivní a klíčová je schopnost jednotlivců vyhodnotit kvalitu informací, které konzumují, i bez přímé asistence státu, tj. jejich mediální gramotnost. To bylo i jedním ze závěrů diskuse kulatého stolu Národního konventu o EU k propagandě v prosinci 2016.

Kulatý stůl zahájil zástupce Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR. Následně svůj podkladový dokument představil odborný garant setkání, kterým je Univerzita Karlova. Stanoviska k diskuzním otázkám tématu přednesly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvo kultury ČR a paní Jitka Kmentová, ředitelka Gymnázia Na Zatlance.

Hlavními diskutovanými otázkami budou následující:
· Jaký je současný stav mediální gramotnosti české společnosti (zejména dětí a dospívajících) a kdo se má podílet na koordinaci aktivit pro její rozvoj?

· Jakým způsobem rozvíjet mediální gramotnost, například v kontextu konfrontace s falešnými zprávami, a jakými příklady dobré praxe je možné se inspirovat?

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

SHRNUTÍ: Nové paradigma pro klimatické otázky

Ve středu 30. listopadu se prostřednictvím online platformy Webex Teams uskutečnil další kulatý stůl, tentokrát na téma: Nové paradigma pro klimatické otázky. Diskuze se zúčastnili zástupci státní správy, obou komor…

ČLÁNEK: Nové paradigma pro klimatické otázky

Současná propojenost světa vede k závislosti na hladkém běhu komplexních obchodních a dodavatelských řetězců. Pokud jsou narušeny, ať už pandemií, ozbrojenými konflikty, přírodními pohromami nebo jinými faktory, vede to k závažným socioekonomickým…

ROUNDTABLE: New paradigm for climate issues

On Wednesday, 30 November 2022, another roundtable of the National Convention on the European Union will take place via the online platform Webex Teams, this time on the topic: New…

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY

Facebook
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Zobrazit více

ODBĚR NOVINEK

Přihlaste se k odběru novinek! Pravidelně obdržíte email s nejnovějšími informacemi o aktuálním dění.